User Settings

  • Background
  • Fade speed
  • Music
  • Text size
Choose a backgound theme.
Choose the speed the daily prayer fades between stages.
Choose music to play during the daily prayer.
Choose the size of the text for your daily prayer.

Celosvětová síť modlitby s papežem

listopad 2020
Denní modlitba: 

Nebeský Otče, kladu před tebe celý dnešní den a ve spojení s tvým Synem, který ve mši svaté neustále zpřítomňuje svou oběť za záchranu světa, ti v něm nabízím své modlitby, práce, utrpení i radosti. Duch Svatý, který vedl Ježíše, ať je i mým průvodcem a dává mi sílu svědčit o tvé lásce. Spolu s Pannou Marií, Matkou našeho Pána a Matkou církve, to všechno přináším jako svou nepatrnou oběť zvláště na úmysly Svatého otce a našich biskupů:

 

Úmysly na tento měsíc:
Všeobecný: 

Modleme se, aby pokrok v oblasti robotiky a umělé inteligence byl vždy ve službách člověka.

 

Evangelizační: 

Prosme o přímluvu svatých za trvalý mír v Náhorním Karabachu.

 

Národní: 

Za kostelníky, ministranty, akolyty, lektory a farní rady – ať pod ochranou sv. Jana Nepomuckého každý naplno slouží na svém místě v církvi.

 

ÚVAHY NA TENTO MĚSÍC

Všeobecný úmysl

Umělá inteligence nebude nikdy inteligencí v lidském slova smyslu. Inteligence nám může říci, k čemu je pro kladivo hřebík. Když někomu dáte do rukou kladivo, může všechno vidět jako hřebík. Robot potřebuje od člověka přesnou informaci. V souvislosti s umělou inteligencí se slovu inteligence přisuzuje něco, co nemá: je ve skutečnosti umělým informačním systémem. Ty jsou nástrojem vědy a techniky. Tyto systémy necítí jako člověk. Ruka a mozek jsou stále nejdokonalejšími a zároveň nejtajuplnějšími lidskými výsadami. Informační systémy jsou velmi působivé, umí znásobit účelovou lidskou racionalitu, schopnost člověka jít za svým záměrem. Člověk je i velmi křehká bytost, proto je důležité, aby si byl vědom rizika, které tyto cíle lidského umu skrývají. Čím mocnější nástroje člověk má, tím více musí rozlišovat, kam své úsilí směřuje: zda je skutečně ve službě jemu samotnému, bližním, a dokonce Bohu.

 

 

Evangelizační úmysl

Když papež František hovoří o válečných konfliktech, je diskrétní a nevyjadřuje hlučně „znepokojení“. Je však hlasem těch, jejichž hlas není slyšet. „Nezapomeňme na dění v Náhorním Karabachu, kde se ozbrojené střety střídají s chabým příměřím, přičemž se tragicky zvyšuje počet obětí, destrukce domů, infrastruktury a bohoslužebných budov, což stále masivněji postihuje civilní obyvatelstvo. Je to tragické. Chtěl bych znovu důrazně vyzvat zodpovědné představitele bojujících stran, aby co nejdříve zasáhli a zastavili prolévání nevinné krve. Ať se nedomnívají, že vyřeší konflikt násilným odporem, nýbrž zasadí-li se o upřímná vyjednávání za pomoci mezinárodního společenství.“ V roce 1923 historické území současného Náhorního Karabachu bylo přičleněno k Ázerbájdžánu. Podle arcibiskupa Arménské apoštolské církve Pargueve Martirosiána se nejedná o náboženský konflikt, nýbrž o neblahé dědictví arménské církve zničené za sovětského režimu. V současném konfliktu spatřuje pokus o třetí genocidu Arménů. Připomeňme, že v roce 2015 Arménská apoštolská církev svatořečila všechny oběti arménské genocidy, kterých je několik milionů. Arménská genocida začala 24. dubna 1915 hromadným zatýkáním arménské národní a kulturní elity – politiků, novinářů, duchovních, průmyslníků, lékařů, vědců a umělců v Konstantinopoli. Nelze ani opomenout stále rostoucí mocenské ambice Turecka, které se snaží obnovit vojenskou a politickou moc Osmanské říše (1299–1922). Tradice klade vznik Arménské apoštolské církve do doby působení apoštolů Tadeáše a Bartoloměje. Ověřitelné stopy existence křesťanských komunit v Arménii se objevují od 2. století. Svatý Řehoř Osvětitel (cca †328), misionář v Kappadocii a apoštol arménského království přivedl na začátku 4. století k víře arménského krále Trdata III. Hlava církve nese čestný titul katholikos. Důvod toho, že Arméni mohli přežít tolik bouří dějin, a dokonce i genocidu v roce 1915, kdy ztratili devět desetin své historické vlasti, musíme hledat v tajemství jejich silného přilnutí k vlastnímu jazyku a kultuře. Učinili z nich hlavní součást svá národní identity, bez ohledu na existenci či neexistenci vlastního samostatného státu. Můžeme dokonce tvrdit, že v arménské kultuře existuje něco, co bezesporu značně převyšuje politickou nedůležitost Arménie. Arménie je nejstarším křesťanským státem.

 

 

Národní úmysl

Sv. Jan Nepomucký je patronem těch, kdo se učí mlčet a mluvit na správném místě. Nejlepší odpovědí na nedostatek porozumění je diskrétní mlčení. Když žijeme ve farnosti a jsme pověřeni nějakou službou, nejsme jen pasivními členy. Víme, jak těžké je rozeznat, kdy je lépe mlčet, a kdy se naopak za naším mlčením skrývá pouhá zbabělost. „Díky zázraku slova víme, že toho ve skutečnosti víme velmi málo, totiž že existuje tajemství. Tváří v tvář tomuto tajemství – a cítíce zároveň onu pro nás téměř tvůrčí moc slova – pokoušíme se odnepaměti oslovit to, co je nám tímto tajemstvím zahaleno, a svým slovem to ovlivnit.“ (V. Havel) Sloužit věrně na svém místě v církvi je vždy dobrou školou, kdy mlčet a kdy mluvit. Dobrým slovem se služba znásobí, nevhodné slovo může i tu nejvznešenější službu pokazit.

 

 

Dále v Posvátném prostoru

Reflecting

Ve styku